Het dagritme van groep 6
In groep 6 starten we vrijwel elke dag met een inloop kwartiertje. Werken aan de doelen die nog wat herhaling nodig hebben of een korte instructie samen met een van de juffen.
Op maandagochtend is er ruimte om elkaar te vertellen wat je in het weekend hebt beleefd. Na de dagopening starten we met het maken van sommen op tempo: automatiseren. Daarna maken we een les rekenen, ieder op zijn eigen snappet device. Dan volgen spelling en taal. Op donderdag hebben we ook een les leren leven. Boeiend om over allerlei geloven iets te leren.
Op dinsdagochtend is er een bezinningsmoment. Dit kan bestaan uit een gedichtje, een verhaal of een gebeurtenis vanuit het nieuws, of uit de klas.
De middagen starten we altijd met stillezen. Maar daarna is elke dag verschillend. Er komt bijvoorbeeld aan bod: knutselen of tekenen, Engels dmv leuke popliedjes, begrijpend lezen, Wereldoriëntatie, topo of gym.
De dag sluiten we altijd af met het doen van een klusje in de klas. Vegen, prullenbakjes legen, ramen dicht doen enz. Zo houden we onze werkplekken en klas netjes!
De methodes in groep 6
In groep 6 gebruiken wij voor het vak rekenen de tablets van Snappet. De kinderen werken hierbij aan leerdoelen van groep 6 die we door middel van een instructie aan de kinderen aanbieden. Daarnaast krijgen de kinderen de tijd om te werken aan hun eigen leerdoelen.
Voor taal maken wij gebruik van de methode Taal Actief. Elke week leren wij door middel van een verhaal nieuwe woordenschat woorden en leren wij grammatica. Zo leren wij bijvoorbeeld wat een onderwerp van de zin is maar kunnen wij ook de persoonsvorm vinden en deze in een andere tijd zetten.
Met spelling maken wij gebruik van de methode van ZLKLS. In groep 6 leren wij bijvoorbeeld woorden als taxi te schrijven. Je hoort ‘ks’ maar je schrijft x. Wij leren in groep 6 ook veel Franse woorden te schrijven zoals het woord bureau.
Voor Engels gebruiken wij de methode van Groove.me. We horen hierbij een Engels popliedje en leren hier woorden en grammatica bij, een groot succes bij de kinderen en de juffen!
Voor de wereld oriënterende vakken ontwerpen wij onze eigen thema’s. In de verschillende thema’s zijn wij bezig met geschiedenis, aardrijkskunde en biologie. Zo hebben wij bijvoorbeeld een thema die gaat over wat je later wilt worden.