Leuk dat je een kijkje komt nemen in groep 3!
In onze enkele groep 3 zijn wij met 20 leerlingen. Het is een gezellige club leerlingen bij elkaar die graag samen leren en spelen.
Op maandag, dinsdag en woensdag staat juf Melinda voor de groep. Juf Melinda is een bevlogen leerkracht die het leuk vindt om van elke les iets leuks te maken. Ze maakt graag gebruik van coöperatieve werkvormen. Ze sluit hierbij goed aan bij de leerlingen van groep 3 die nog heel graag lekker bewegen. Op donderdag en vrijdag staat juf Britt voor de groep. Juf Britt staat met veel enthousiasme dit jaar voor het eerst voor groep 3. Ze sluit met de spellen die gespeeld worden aan bij de doelen van groep 3.
Juf Sita loopt stage aan het begin van de week in groep 3. Ze volgt de opleiding tot onderwijs assistent aan de Friese Poort. Ze gaat met name met groepjes kinderen aan de slag en met kinderen individueel.
Meester Toby loopt op donderdag stage in groep 3. Hij is er vaak ook andere dagen als hij een stageweek heeft. Hij zit op de Pabo in zijn derde jaar. Het eerste half jaar zal hij zelf lessen geven in groep 3.
Het dagritme van groep 3
Iedere ochtend wordt er gestart met een inloop, net als bij groep 1 en 2. Nadat de leerlingen begroet zijn door de leerkracht maken ze een keuze op het Digikeuzebord. Hierop staat bij de inloop voornamelijk ontwikkelingsmateriaal, zodat de leerlingen ontspannen aan de dag kunnen beginnen. Tevens biedt het de leerkrachten de mogelijkheid om even naast een leerling te schuiven. We hopen dat alle leerlingen zich zo bij de start van de dag gezien voelen. Na de inloop wordt de dag gezamenlijk geopend d.m.v. een verhaal, versje, spelletje of vertelkring. Vervolgens zal er gewerkt worden aan rekenen, schrijven, aanvankelijk lezen en spellen. ’s Middags staat er o.a., wereldoriëntatie en muziek op het programma.
De methodes in groep 3
Het Digikeuzebord wordt naast de inloop ook gebruikt voor rekenen. Voor aanvankelijk lezen en spellen wordt er in circuitvorm gewerkt met de methode Veilig Leren Lezen. Daarnaast wordt er thematisch gewerkt met wereldoriëntatie. De doelen van de methodes staan centraal. De oefenstof wordt aangepast zodat het in veel gevallen meer betekenisvol wordt.