Wat leuk dat je een kijkje komt nemen in groep!
Algemeen
In groep 7 zitten 21 kinderen. De sfeer in groep 7 is veilig en gezellig. De leerlingen kunnen hard en zelfstandig werken, maar ze zijn ook graag in voor een grapje. De kinderen zijn dol op bewegend leren en ook een spelletje tussen de lessen door doen ze graag, net als de juffen.
Juf Margreet is de juf van groep 7. Zij staat 4 dagen in de week voor de groep, op donderdag is ze niet aanwezig. Daarnaast is ze Bovenbouwcoördinator, waardoor ze ook deelneemt in het MT van de school. Ook is juf Margreet de rekencoördinator van de school. Juf Margreet is zeer sportief, ze is dol op hardlopen op de vroege ochtend en zit op voetbal. Daarnaast is ze vanaf april al aan het bouwen voor het Bloemencorso van Sint Jansklooster.
Juf Marloes staat op donderdag voor de groep. Op maandag en dinsdag is ze in groep 8 te vinden. Naast juf is ze ook opleider in de school en zal ze het komende jaar verschillende studenten begeleiden. Ze vindt het heerlijk om thuis te klussen en gezellige dingen met haar gezin te doen.
Juf Sascha staat 2 dagen in de groep, op dinsdag en vrijdag. Zij zit in het verkorte traject van de PABO en gaat daarom ook nog 1 dag in de week zelf naar school. Juf Sascha houdt van zwemmen, kamperen met de vouwwagen, lekkere dingen bakken en tijd doorbrengen met familie en vrienden. Juf Sascha zal tot de meivakantie op de Floreant werken.
Doelen groep 7
In groep 7 wordt veel gewerkt aan zelfstandigheid. Het is belangrijk dat leerlingen leren om werk in te plannen met behulp van een weektaak. Op de weektaak staan allemaal taken waar de leerlingen de hele week de tijd voor hebben, aan het einde van de week moet alles af zijn. Zo staan hier taken op als: studievaardigheden, topografie, werkwoordspelling etc.
Dagindeling
De leerlingen komen altijd binnen en dan wordt er eerst met een korte opdracht begonnen, om daarna lekker te lezen in een boek of strip. Op dinsdag- en donderdagochtend starten wij de dag in de gymzaal, dan gaan we eerst gymmen.
Daarna starten wij de dag samen op. De leerlingen krijgen dan ook de tijd om aan elkaar te vertellen wat ze hebben beleefd.
Na de dagopening start de rekenles. In groep 7 wordt er nog veel gewerkt aan automatiseren. Er wordt daarom vaak gestart met keersommen, deelsommen en verhaaltjessommen om dat goed te blijven oefenen. Vervolgens doen we een rekenspel met de kinderen een rekenspel van de didactiek Met Sprongen vooruit, passend bij het doel van de les en krijgen de kinderen daarna instructie van de les van Snappet. Vervolgens gaan de kinderen aan de slag met Snappet op hun laptop.
Na de ochtendpauze is het dan tijd voor spelling met behulp van onze methode Staal. Dit wordt 4 dagen in de week gedaan door middel van een dictee om de categorieën goed te oefenen. Dan komt er nog taal. Voor spelling en taal is er een nieuwe versie van de methode. Het einde van de ochtend ziet er altijd anders uit. Zo wordt er gewerkt aan wereldoriëntatie, weektaaktijd, Engels etc. Engels doen we met de methode Groove Me. Een leuke methode waarmee de kinderen Engelse woorden en zinnen leren met populaire popmuziek.
Na de middag start groep 7 met stil lezen, daarna ziet de middag er altijd anders uit. Zo is er tijd voor crea en Blink Wereld (wereldoriëntatie). Ook is er op donderdagochtend Lessen Leren Leven. Hiervoor komt er vaak een gastdocent. Elke dag wordt afgesloten door samen taakjes te doen en alles klaar te maken voor de volgende dag.
De juffen genieten elke dag weer van de kinderen van groep 7. Samen maken we er een knallend jaar van!