21e eeuwse vaardigheden
Op SWS de Floreant besteden wij aandacht aan de 21e eeuwse vaardigheden. Deze vaardigheden zijn opgesteld door het SLO, zij stellen de doelen voor het primair onderwijs vast. Vanaf de kleutergroepen is hier al aandacht voor. Hieronder worden een aantal onderwerpen wat verder uitgediept.
Communicatie is in het onderwijs van belang in alle vakken en leergebieden. Leerlingen leren bewust en doelgericht te communiceren. Op school oefenen wij de communicatie de hele dag door. Wij maken veel gebruik van de coöperatieve werkvormen. U kunt hierbij denken aan de binnen-buiten kring, wandel en wissel uit en het maken van een placemat.
Kritisch denken is een belangrijke vaardigheid voor het onderzoeken en beoordelen van informatie, het bepalen van standpunten en het nemen van weloverwogen beslissingen. Wij leren de kinderen na te denken over een onderwerp, vraag of probleem en laten kinderen hier een mening over vormen. De leerlingen worden uitgedaagd om hun eigen ideeën en die van anderen te toetsen en toe te passen.
Samenwerken hoort tot de belangrijke vaardigheden van de 21e eeuw. Jonge kinderen kunnen al beginnen dit te leren en in het voortgezet onderwijs ontwikkelen leerlingen deze vaardigheid verder. Kinderen leren niet alleen van de interactie met een leerkracht maar ze leren ook van elkaar. Ook voor het samenwerken maken wij op school veel gebruik van de coöperatieve werkvormen.
Wij merken dat de mediawijsheid heel belangrijk is geworden in de afgelopen tijd. Kinderen zitten veel op social media. Op school doen wij mee met de week van de mediawijsheid om extra aandacht te besteden aan het gebruik van social media. De kinderen leren bijvoorbeeld wat de sociale regels zijn in een groepschat maar ook leren ze hoe ze nepnieuws kunnen onderscheiden van echt nieuws.
Op school besteden wij veel tijd aan het aanleren van ICT basisvaardigheden. Zo leren de kinderen vanaf de kleuters al werken met een Ipad en een laptop. Vanaf groep 5 maken wij gebruik van tablets in de klas. Verder mogen wij van Aves gebruik maken van de ICT inspiratiekist, hier mogen wij als school materialen bij huren waar de kinderen mee aan de slag kunnen. Zo oefenen wij met het programmeren van een robot en leren wij hoe we een eigen spel kunnen maken. In de komende tijd zullen wij hier nog meer aandacht aan besteden in onderbouw en bovenbouw.