Uitreiking verkeersveiligheidslabel
Afgelopen vrijdag heeft wethouder Thomas Gillissen samen met Seef de Zebra het verkeersveiligheidslabel onthuld bij SWS De Floreant in Luttelgeest. Het labelbordje pronkt vooraan op het hek naast het FloraSportPlein en is de kroon op het werk van alle inspanningen om de schoolomgeving verkeersveiliger te maken.
Betrokkenheid
Henk Orsel, directeur van SWS De Floreant, roemt de betrokkenheid van ouders, de buurt, de gemeente, de verenigingen, dorpsbelang en de school. Allen hebben dezelfde wens: een verkeersveilige schoolomgeving in de punt van het dorp waar alle faciliteiten samenkomen.
Flyer
Concreet is een veilige oversteek gerealiseerd, een plateau en drempels in de toegangswegen, opritjes voor de fietsen en er is vol ingezet op het “gedrag”. Dit is vertaald in een zelfontworpen flyer door betrokken ouder Rianne de Vries.
Verkeerseducatie
Verder onderstreepte wethouder Gillissen, verantwoordelijk voor onder andere mobiliteit en infrastructuur, het belang van verkeerseducatie in het onderwijs. Tijdens de Gouden Weken is er door alle 180 leerlingen volop gewerkt over het thema verkeer. De school geeft actuele en eigentijdse verkeerseducatie. Jaarlijks doen de leerlingen van groep 6 mee aan de verkeersquiz en in groep 7 staat het praktijk en theorie-examen van Veilig Verkeer Nederland op het programma. Ouders denken mee over de verkeerssituatie rondom de school, tijdens de laatste ouderavond is er veel input vanuit ouders gekomen en dit is meegenomen in het verkeersplan van het dorp en de Gemeente Noordoostpolder. Voor sommige wensen moet Luttelgeest nog even geduld hebben, zo staat een rondweg met eenrichtingsverkeer op het verlanglijstje evenals verlichting in het bos.
Uitreiking
De uitreiking van het verkeersveiligheidslabel valt mede toe te schrijven aan de actieve en volhardende verkeerscommissie bestaande uit Arieke Omta, Joyce van der Kolk, Martine Huizinga (ouders), dorpsvoorzitter Mariët Rommes en Ineke Hettinga en Henk Orsel van samenwerkingsschool De Floreant. Speciale dank aan Klaas Jan Loosman van Gemeente Noordoostpolder en Albert Oving van de IJsselgroep voor hun wijze raad en daad.
Wat is het verkeersveiligheidslabel?
Met het Verkeersveiligheidslabel Flevoland bewijzen basisscholen dat zij actief en structureel bezig zijn met de verkeersveiligheid van hun leerlingen. Dat is nodig, want helaas zijn er jaarlijks honderden kinderen slachtoffer in het verkeer. Deze kwetsbare groep verdient alle aandacht en inspanning om de verkeersrisico’s te minimaliseren. En jong geleerd is immers óók oud gedaan… Labelhouders laten zien dat theoretische en praktische verkeerseducatie een vaste plaats heeft in hun lesprogramma. Ook is er volop aandacht voor de veiligheid van de schoolomgeving en van de school-thuisroutes. Het label is een kwaliteitskeurmerk, een waardering èn een hulpmiddel voor basisscholen. Het helpt om de verkeerseducatie structureel in te bedden in het programma en om er bovendien ouders bij te betrekken. De overgrote meerderheid van de labelhouders zou het label niet voor niets niet meer willen missen. Dat geldt overigens óók voor de ouders van al die basisschoolleerlingen!
Hoe werkt het?
Een basisschool behaalt het Verkeersveiligheidslabel als er 37 punten zijn behaald en tien sterren. De punten zijn te verdienen in zes categorieën. Verdeeld over 33 vragen zijn in totaal 57 punten te behalen. Elf van de 33 vragen leveren bovendien een ster op. Het gaat bijvoorbeeld om het hebben van een activiteitenplan voor verkeerseducatie, gebruik van een goede verkeersmethode, deelname aan het praktisch verkeersexamen en aandacht voor verkeersveiligheid via ouderavonden of de nieuwsbrief.
Zes categorieën
De categorie ‘algemeen’ heeft betrekking op het schoolbeleid en met name de structurele inbedding van verkeerseducatie binnen de school. Er wordt bijvoorbeeld gevraagd of er een schoolplan is, een activiteitenplan voor verkeerseducatie, een verkeerswerkgroep, een specifiek gereserveerd budget en of er wordt samengewerkt met andere organisaties.In de categorie verkeersonderwijs in de klas draait het onder meer om het aantal uren verkeerseducatie per week, de verkeersmethoden in de verschillende groepen en deelname aan het theoretisch verkeersexamen.
Examen
Het praktisch verkeersexamen en de praktische verkeersactiviteiten die per leerjaar worden uitgevoerd staan centraal in de categorie praktisch verkeersonderwijs. In de categorie verkeersprojecten wordt aangegeven welke speciale projecten er op school worden uitgevoerd in relatie tot verkeerseducatie.
Schoolomgeving
De categorie schoolomgeving betreft de aandacht voor de school-thuis-routes, de veilige bereikbaarheid van school en de beschikbaarheid van voldoende fietsenstallingen. Verkeerseducatie is niet alleen een zaak van de school. Ook ouders spelen een belangrijke rol bij de verkeersopvoeding van hun kind. Daarom is betrokkenheid van ouders ook een categorie in de criteria. De vragen brengen in kaart in hoeverre ouders zijn en worden betrokken bij de verkeerseducatie. Onderwerpen zijn informatie op ouderavonden en via de schoolkrant of nieuwsbrief, het agenderen van verkeerseducatie bij de MR en de actieve betrokkenheid van ouders.
We zijn er nog niet, verkeersveiligheid zullen we blijvend onder de aandacht moeten blijven brengen.