Welkom in groep 1-2a, een hele gezellige klas!
In onze groep 1-2a zijn wij momenteel met ongeveer 20 kinderen. De kinderen uit de groep omschrijven de klas als volgt: ‘We hebben een gezellige klas omdat er zoveel kinderen zijn. We hebben maatjes in de klas en dat is fijn omdat we elkaar kunnen helpen. Het is ook fijn omdat je maatje zo lief is. We doen aardige dingen voor elkaar. Je kunt met veel leuke dingen spelen en we vinden het gezellig om samen te zijn’. Kortom een heerlijke groep om als kleuter in te starten!
De leerkrachten van groep 1-2a zijn juf Mariëlle en juf Aly. Mariëlle staat op maandag en dinsdag in groep 1-2a naast Aly. Ze houdt ervan om in beweging te zijn met de klas en zo op een actieve manier te leren. Ze is enthousiast en bijna altijd vrolijk. In haar vrije tijd vindt ze het fijn om bij te kletsen met vriendinnen onder het genot van een kopje thee en wat lekker. Ook mag ze graag wandelen en in de tuin bezig zijn. Samen met haar gezin woont ze in Emmeloord.
Juf Aly is er op woensdag, donderdag en vrijdag, ze is altijd opgewekt en vol energie. Daarnaast heeft juf Aly ook veel geduld. Ze is ook nog heel sportief, ze wandelt graag en als het kan bindt ze de schaatsen onder. De juffen vullen elkaar zeer goed aan in groep 1-2a.
Het dagritme van groep 1-2a
Als de kinderen binnen komen mogen ze kiezen met behulp van het digikeuzebord wat ze willen gaan doen. Dit noemen we de inloop, dit zorgt voor een fijne rustige start van de dag. De leerkracht heeft tijd om tijdens de inloop individueel of met een groepje leerlingen te werken aan een specifiek doel
Als iedereen binnen is en we een tijdje gespeeld hebben dan gaan we in de kring. Daar openen we de dag samen en doen we een taal-of rekenspelletje. Voor de pauze gaan we vaak bewegen in de speelzaal op school of buiten.
Na het bewegen eten we samen ons fruit op, dit krijgen we van de ondernemersvereninging in Luttelgeest en de kinderen nemen zelf hun drinken mee. Na het eten en drinken begint de speel-werkles. Hierbij gaan de kinderen weer kiezen op het digikeuzebord. Er zijn een aantal verplichte werkjes waar de kinderen aan moeten werken. In deze werkjes zijn gerichte doelen verwerkt. Deze kunnen de kinderen zelf inplannen of wij plannen het voor de kinderen in. Tijdens de speelwerkles begeleidt de leerkracht waar nodig. De werkles duurt ongeveer 45 minuten. Vervolgens gaan we in de kring en sluiten we af met een reken of taalactiviteit.
In de middag spelen we buiten, gaan we in de kring voor een reken of taalactiviteit en dit gebeurt ook in de zogenoemde kleine kringen. Dat betekent dat we met kleine groepjes van hetzelfde niveau in de kring werken. We sluiten samen de dag af en blikken terug op wat we die dag hebben geleerd en gedaan hebben.