Dit schooljaar zijn we gestart met de teamscholing “Teach like a champion”. Deze scholing wordt verzorgd door Einar IJedema van de CED-groep.
Timmerlieden, fruittelers, tandartsen; in alle beroepsgroepen volgen werknemers scholing. Zo is het natuurlijk ook bij leraren. Op basis van nieuwe inzichten. Sommige zaken kunnen efficiënter en effectiever.
Met de inzichten uit het boek “Teach like a champion” willen we leerlingen nadrukkelijk betrekken bij het onderwerp dat aan de orde is. Probeer het eens met Bliksembeurten, waarbij alle leerlingen – en niet alleen de vrijwilligers – de kans hebben op een beurt die niet voelt als een straf maar als oprechte interesse. Ook bij Bliksembeurten zijn allerlei variaties mogelijk. Als je eerst de vraag stelt, denktijd geeft en daarna pas iemand aan het woord laat, proberen waarschijnlijk meer leerlingen de vraag te beantwoorden – omdat voor iedereen de kans bestaat een beurt te krijgen. Door een vraag op te delen in kleinere deelvragen betrekken we meer leerlingen bij het denkproces. Door twee leerlingen een Bliksembeurt te geven bij dezelfde vraag leren we leerlingen goed naar elkaar te luisteren.
Zo hebben we afgelopen weken volop gewerkt aan verschillende technieken als Actieve aandacht, Verwachtingen zichtbaar maken, Radar, Bliksembeurten, Weet niet geldt niet, Goed=Goed, Begintaken, Klare taal, Niet-verstorend ingrijpen, van Procedure naar Routine en Efficiënte routines.
We werken toe naar een doorlopende lijn in didactisch handelen waarbij we gebruik maken van effectieve instructies. Dit is een gestructureerde manier van lesgeven en heeft een enorm positieve impact op de leerresultaten. Naast de studiedagen en het leesvoer, gaan we ook bij elkaar op lesbezoek. Dat werkt ook enorm effectief, helemaal omdat we elkaar van eerlijke feedback weten te voorzien.
Onderzoek laat zien dat effectieve instructie positieve effecten heeft en leidt tot betere leerresultaten binnen bijvoorbeeld taal, rekenen en wereldoriëntatie. Het gekozen instructiemodel is gebaseerd op het Doordacht Passend Lesmodel (DPL) en wordt in ons dagelijks lesgeven gebruikt op de geschikte momenten als bij een nieuw lesdoel en op de goede manier. Ons didactisch handelen komt o.a. tot uiting in formatief handelen, coöperatief werken, bewegend leren en met behulp van Teachtechnieken en Breinsleutels om zo de leskwaliteit te verhogen. Met andere woorden: het team van De Floreant laat uitbreiding van het handelingsrepertoire zien met verschillende bewezen technieken en technologieën.
Trots op deze club!