We hebben met ons team een prachtige tweedaagse in Egmond aan Zee gehad. Uit de evaluatie onder alle collega’s werd de uitstekende sfeer als zeer positief ervaren. De aansluiting met de schoolontwikkeling was duidelijk zichtbaar en er was een goede afwisseling in activiteiten tussen in- en ontspanning, zo was er voldoende ruimte om even rust te pakken en waren het stuk voor stuk inhoudelijk goede onderwerpen. Ook werd de prachtige locatie aan zee als pluspunt genoemd, wel vond een enkeling het ook wat ver rijden. Overall gaf het team van De Floreant de Tweedaagse in Egmond een 9,24.
De sleutel tot succes voor leren van onze leerlingen en teamleden ligt in de combinatie van hoge verwachtingen als fundament voor leren. Daarbij maken we volop gebruik van de Teach-technieken die we inmiddels hebben geborgd. Dat is mooi om te zien als ik lesbezoeken doe, de ene na de andere techniek is zichtbaar. Het Doordacht Passend Lesmodel (DPL) geeft ons heel duidelijk richting en wordt in alle groepen ingezet. Daarin zien we duidelijk dat de trainingen van Einar Eijdema van de CED-groep zijn vruchten afwerpt. Tijdens de tweedaagse hebben we ingezet op de verschillende fases van het lesmodel waardoor we de leskwaliteit effectief zien verbeteren.
Ook het beredeneerd aanbod in met name de kleutergroepen en het werken vanuit doelen kwam uitgebreid aan bod tijdens de tweedaagse. Deze middag over de visie op het jonge kind werd op vakkundige wijze verzorgd door Dewi Hoeve en was zeer inspirerend en helpend. Daarnaast zien we de professionele leergemeenschappen heel sterk terug in de verschillende werkgroepen en de onder- en bovenbouw waarbij we als school sterk inzetten op gespreid leiderschap; de coördinatie ligt bij meerderen en eigenaarschap in het team van De Floreant is hoog. We hebben een sterke focus op samenwerking zowel tussen ouders en teamleden als onderling als team. Daarom sloot de training van Leo Hans met “De Wereld van Verschil” heel goed aan. We hebben als team onze actieve stijl (de rol die je aanneemt op je werk) en onze instinctieve stijl (gedrag dat van nature dicht bij je ligt en weinig energie kost) verkend. We hebben ons eigen profiel in kaart gebracht en elkaar beter leren kennen, van mensgericht tot taakgericht en van introvert tot extravert. Super interessant om te zien en met name om erover in gesprek te blijven met elkaar. We zien onze duurzame schoolontwikkeling terug in onze heldere visie en in een lerende omgeving voor alle betrokkenen. We zijn ons bewust van ons voorbeeldgedrag en zijn daarin lerend.
Zo werken we met elkaar aan kwalitatief goed onderwijs en uitstekende lessen waarbij we de gedeelde verbetercultuur inzien van deze koersvaste onderwijskundige aanpak van alles wat we met elkaar hebben afgesproken en vastgelegd in het schoolplan.
Was het dan alleen maar droge kost die twee dagen aan zee? Zeker niet! We hebben heel veel gelachen, lekker gegeten, gezellig gebowld, verschillende kroegen bezocht en als klap op de vuurpijl op het strand met elkaar Expeditie Robinson gespeeld met uitdagende survivalactiviteiten en zelfs een echte eetproef! Twee dagen om niet snel te vergeten!